پیوستن موتورولا به لنوو از جمله خبرهایی داغی است که این روزها زیاد شنیده می شود. طبق اطلاعات به دست آمده هم اکنون لنوو رسما مالک موتورولا محسوب می گردد. به طوری که قراردادهای مربوط به این معامله امضاء شده و نقل و انتقالات مالی نیز انجام گرفته است.
طبق توافقات صورت گرفته بین مدیران دو کمپانی، خرید موتورولا با بودجه ای معادل 2.91 میلیارد دلار انجام پذیرفته است. از این مبلغ 660 میلیون دلار آن به صورت نقد و حدود 750 میلیون دلار نیز در قالب سهام لنوو پرداخت شده است. قرار بر این شده که 1.5 میلیارد دلار باقی مانده هم در مدت سه سال به گوگل پرداخت شود. خرید موتورولا، باعث شده که شرکت لنوو به سومین تولید کننده موبایل در سراسر جهان تبدیل گردد. در ادامه این مقاله از نمایندگی لنوو اطلاعات بیشتری را در این رابطه بیان خواهیم کرد.
جزئیات پیوستن موتورولا به لنوو
گزارش ها در مورد پیوستن موتورولا به لنوو حاکی از آن هستند که دفتر مرکزی شرکت موتورولا در شهر شیکاگو به فعالیت خود ادامه می دهد. همچنین Rick Osterloh نیز به عنوان رئیس هیئت مدیره همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند. در معامله خرید موتورولا که ارزش آن به 2.91 میلیارد دلار می رسد، گوگل تنها اجازه استفاده از برخی از پتنت ها را به لنوو می دهد. اما مالکیت اصلی پتنت ها با خود گوگل می باشد. البته ناگفته نماند که کلیه تکنولوژی های موتورولا در اختیار کمپانی لنوو گذاشته شده است.
با این همکاری مشترک شرکت موتورولا می تواند محصولات خود را از طریق کلیه نمایندگی های لنوو در آسیا و اروپا به فروش برساند. پیش بینی شده است که این دو کمپانی بتوانند در نتیجه همکاری مشترک خود حدود 100 میلیون دستگاه اعم از تبلت و موبایل را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
همکاری های مشترک لنوو و موتورولا در چه زمینه ای است؟
پیوستن موتورولا به لنوو باعث شده این دو شرکت اهداف مشترک بسیاری را در برنامه کاری خود قرار دهند. شرکت موتورولا در طول سال ها فعالیت خود، در زمینه رقابت با سایر تولید کنندگان تلفن های هوشمند عملکرد قابل قبولی نداشته است. البته تحت مدیریت گوگل توانست قسمتی از ضعف محصولات خود را پوشش دهد.
در گذشته سبد محصولات این شرکت تنها به چند دستگاه خاص با قیمت ارزان محدود می شد. اما اخیراً Rick Osterloh که در سمت مدیرعاملی موتورولا فعالیت دارد، اعلام کرده است که در نتیجه همکاری مشترک این شرکت با کمپانی لنوو در آینده نزدیک سبدی جذاب از انواع موبایل های هوشمند، رایانه های شخصی و ابزارهای پوشیدنی در دسترس کاربران سراسر دنیا قرار می گیرد.
علاوه بر آن خرید موتورولا باعث شده که لنوو بتواند از شبکه قوی فروش محصولات این شرکت استفاده کند. همچنین لنوو در صدد است که از رابطه قوی موتورولا با اپراتورهای مختلف مخابراتی به نفع خود بهره برداری نماید. بنابراین در نتیجه پیوستن موتورولا به لنوو کمپانی معروف لنوو قادر خواهد بود در مقیاس وسیع تر و با بودجه و امکانات بیشتری مسیر پیشرفت خود را طی کند.
گزارشات موسسه های مختلف در مورد تصاحب موتورولا توسط لنوو
طبق گزارشاتی که از سوی موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics اعلام شده است، موتورولا با دارا بودن 4.1 درصد از سهم بازار توانسته جایگاه پنجمین تولید کننده تلفن هوشمند را در آمریکا به خود اختصاص دهد. حال با پیوستن این مجموعه به لنوو 8 درصد از سهم کل بازار موبایل های هوشمند در اختیار کمپانی لنوو قرار می گیرد. با این تفاسیر لنوو می تواند جایگاه خود را به عنوان سومین تولید کننده تلفن هوشمند در جهان تثبیت کند.
گزارش IDC در مورد عملکرد سه ماهه سوم کمپانی لنوو حاکی از آن است که این شرکت موفق شده بدون در نظر گرفتن سهم موتورولا، به عنوان چهارمین تولید کننده تلفن های هوشمند شناخته شود. در واقع لنوو در رقابت با کمپانی های شیائومی، اپل و سامسونگ توانسته به جایگاه چهارم دست پیدا کند و حضور خود را در بازارهای روسیه و کشورهای جنوب شرق آسیا پررنگ نماید.
اظهارات لیو جون و یانگ یوانکینگ در مورد خرید موتورولا توسط لنوو
همان طور که گفته شد، در نتیجه پیوستن موتورولا به لنوو همچنان شرکت موتورولا تحت مدیریت ریک استرلو در دفتر مرکزی شهر شیکاگو فعالیت خواهد کرد. لیو جون هم به عنوان رئیس هیأت مدیره موتورولا برگزیده شده است.
طبق اظهارات اعلام شده از سوی لیو جون، این کمپانی در نظر دارد که بالغ بر 100 میلیون دستگاه تلفن هوشمند و تبلت را تا انتهای سال مالی خود در دسترس مشتریان قرار دهد. همچنین بر اساس برنامه ریزی هایی که مدیران لنوو انجام داده اند، شرکت موتورولا باید تا یک سال و نیم آینده به سوددهی برسد.
به عبارت دیگر موتورولا ضمن حفظ بیزینس مستقل خود، از زنجیره تامین لنوو نیز به نفع خود استفاده می کند. تا جایی که مدیرعامل لنوو یانگ یوان کینگ اعلام کرده که این شرکت قصد دارد از محصولات شناخته شده موتورولا حمایت نماید. همچنین از دیدگاه یانگ یوان کینگ موتورولا قادر خواهد بود برندش را در منطقه تحت پوشش خود کاملاً حفظ کند. بنابراین همکاری مشترک دو مجموعه ضمن این که باعث حفظ موقعیت لنوو می شود، بر بازارهای نوظهور متمرکز است.