اشتراک گذاری

تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو

منظور از تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو بررسی و حل مشکل برد اصلی کامپیوتر است که در حکم ستون فقرات دستگاه عمل می کند. اگر محفظه کیس کامپیوترتان را باز کنید، بزرگترین قطعه داخل کیس را مشاهده خواهید کرد که قطعات کامپیوتری از جمله پردازنده (CPU)، حافظه موقتی (RAM)، هارد دیسک‌ها (HDD)، کارت گرافیک (GPU) و سایر کامپوننت‌ها را به یکدیگر وصل کرده و انرژی الکتریکی و برق مورد نیاز این قطعات را از طریق منبع تغذیه (PSU) فراهم می‌کند. این قطعه مادربرد نام دارد.

مادربرد قطعه‌ای ست الکترونیکی که قطعات سخت افزاری فوق را به یکدیگر وصل می‌کند و چون هر یک از این قطعات به خودی خود پیچیدگی های منحصری دارند، تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو کار بسیار دشوارتر و پیچیده تری خواهد بود. تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو تنها به دانش تئوری نیاز ندارد بلکه یک تعمیرکار حرفه ای و مجرب باید به درستی عیب اصلی دستگاه را تشخیص دهد و سپس وارد پروسه تعمیر شود. عیب یابی صحیح در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو بخش طلایی و ویژه ای است که تنها از عهده تکنسین های برتر و مجرب بر می آید.

مادربرد ممکن است به دلایل مختلفی با مشکل مواجه شود. نوسانات الکتریکی یکی از اصلی ترین عوامل مؤثر بر خرابی مادربرد است. سوختگی چیپست، سوختگی قطعات مدارهای تغذیه، پردازنده، و حافظه های دستگاه از خرابی های مادربرد بوده که می تواند باعث آسیب رساندن به کل آن شود. همچنین آب خوردگی و ضربه نیز تأثیر زیادی بر خرابی مادربرد دارند. عامل بروز مشکل در مادربرد هرچه که باشد باید برای تعمیر آن به موقع عمل کرد و اقدامات مناسب را به کار گرفت.

تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو در محل

علائم خرابی مادربرد کامپیوتر لنوو

روشن نشدن کامپیوتر

یکی از علائم اصلی خرابی مادربرد کامپیوتر و لپ تاپ، روشن نشدن دستگاه است. به این معنی که وقتی کلید روشن/ خاموش (Power)  دستگاه را فشار می دهید و یا زمانی که فیش منبع تغذیه را به دستگاه متصل می کنید، هیچ نوری از هیچ یک از دیودهای نورانی (LEDها) مشاهده نمی شود. در این شرایط باید به فکر عیب یابی و تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو توسط یک تعمیرکار حرفه ای باشید.

خاموش شدن کامل دستگاه

اگر سیستم به صورت ناگهانی و بدون دلیل خاصی خاموش می شود، احتمال خرابی مادربرد وجود دارد. البته در این شرایط باید از سالم بودن دیگر قطعات، مثلا پاور و … هم اطمینان حاصل کرد. اگر اجزای دیگر سالم باشند، پس از تعمیر مادربرد کامپیوتر Lenovo مشکل خاموش شدن دستگاه هم برطرف می شود.

کاهش سرعت سیستم

گاهی کاهش سرعت سیستم هم نشان دهنده خرابی و آسیب دیدگی مادربرد است. البته خرابی مادربرد، آخرین گزینه ای است که در این شرایط بررسی می شود؛ چراکه افت سرعت رایانه معمولا به عوامل نرم افزاری مربوط است.

به هم ریختن تصویر

به هم ریختن تصویر هم اگر مربوط به کارت گرافیک نباشد، ناشی از خرابی مادربرد است. تعمیرکاران پس از عیب یابی سیستم در این شرایط، در صورت نیاز اقدام به تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو می کنند.

از کار افتادن کامپیوتر

اگر رایانه شما به صورت ناگهانی از کار افتاده است، به احتمال خیلی زیاد مادربرد آن آسیب دیده و باید هرچه زودتر، تعمیر یا تعویض شود. بهتر است از تکنسین تعمیر کامپیوتر بخواهید دستگاه را بررسی کرده و در صورت خرابی مادربرد، این قطعه را تعمیر یا تعویض کند.

اجزای مهم در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو

در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو شناخت اجزا و آشنایی با کارکرد هر یک از قطعات برد دارای اهمیت بسیار بالایی است. در حقیقت بدون شناخت از جزئیات عملکردی قطعات مادربرد تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو عملی نخواهد بود.

چیپست Northbridge و Southbridge

پل شمالی و پل جنوبی دو قطعه مهم  در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو برای کنترل ارتباط بین اجزای مختلف سیستم هستند.

پل شمالی قطعه‌ای بر روی مادربورد است که کنترلر حافظه RAM در آن وجود داشته و مثل یک چهار راه برای کنترل ترافیک و رساندن داده‌ها از سی پی یو به سایر قطعات مثل RAM و کارت گرافیک و برعکس است. در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو باید بدانیم که این کامپوننت قطعاتی مثل کارت گرافیک و حافظه رم را نیز به یکدیگر وصل می‌کند. پل شمالی با FSB به پروسسور اصلی وصل می‌شود.

قطعه پل جنوبی به صورت مستقیم به قطعه پل شمالی وصل بوده و از طریق آن به پردازنده وصل می‌شود. پل جنوبی در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو کارهای ضعیف تری را نسبت به نورت بریج انجام می‌دهد.

باس (Bus)

به مسیرهایی که داده‌ها از آن‌ها عبور می‌کنند و یک یا چندین قطعه سخت افزاری را به یکدیگر وصل می‌کنند، به اصطلاح باس (Bus) گفته می‌شود. نکته حائز اهمیت برای یک تعمیر کار در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو  این است که بداند  از بین این مسیرها،  باس FSB نقش بسیار مهمی در عملکرد کل سیستم دارد، زیرا پردازنده یا همان سی پی یو را به پل شمالی بر روی خود ‌مادربرد وصل می‌کند.

بایوس (BIOS)

بایوس یک سفت افزار (Firmware) است که در داخل یک تراشه (Chip) بر روی همه مادربردهای کامپیوترهای شخصی سازگار با IBM قرار می‌گیرد.  در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو  تعمیرکار همواره این نکته را مد نظر دارد که سفت افزار یا فریم ویر به برنامه‌های سطح پایین تقریباً ثابتی مربوط است که در چیپ‌های الکتریکی ذخیره شده و معمولاً کنترل آن دستگاه را بر عهده می‌گیرند.

سوکت پردازنده (CPU Socket)

در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو  باید به یاد داشته باشیم که هر نسل از مادربردها تنها پردازنده‌هایی را قبول می‌کنند که با آنها سازگار باشند. منظور از سازگار بودن همخوانی از لحاظ تکنولوژی به کار رفته در پردازنده، نحوه ارتباط آن با سایر اجزا، سرعت‌هایی که پشتیبانی می‌کنند و … است. اولین فاکتور سازگار بودن پردازنده با برد اصلی در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو ، نوع سوکت‌های پردازنده است. منظور از سوکت، آرایش پین‌هایی است که در محل قرار گیری CPU بر روی مادربرد قرار دارند.

بوق بایوس 

 وقتی در مسیر تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو، دستگاه روشن شده و برای بالا آمدن ویندوز آماده  می شود و یا وقتی کامپیوتر reset می شود،BIOS  سیستم با عملکردی به نام POST به تست کردن سخت افزار سیستم شما می پردازد تا از درستی اتصال انواع device ها مطلع شود. در این صورت اگر سیستم با مشکلی مواجه شود، POST برای BIOS پیغام خطا می فرستد. این پیغام های مهم  در تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو را در زیر بررسی می کنیم؛

تعویض مادربرد کامپیوتر لنوو

تکنسین های تعمیر کامپیوتر لنوو در مرکز سخت افزار ایران تلاش می کنند که مادربرد آسیب دیده این دستگاه را تعمیر کنند. با این حال گاهی میزان آسیب دیدگی به اندازه ای است که امکان تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو وجود نداشته و باید آن را تعویض کرد.

مثل زمانی که اسلات ها آسیب دیده اند و یا مدارها قابل تعمیر نیستند. در این صورت نیاز به تعویض مادربرد کامپیوتر لنوو است. البته مادربرد جدید باید اورجینال باشد و با دیگر ویژگی های لپ تاپ، سازگاری کامل داشته باشد؛ در غیر این صورت عملکرد خوبی در دستگاه نخواهد داشت.

هزینه تعویض مادربرد کامپیوتر

قیمت مشخص و ثابتی برای تعویض مادربرد کامپیوتر وجود ندارد. درواقع هزینه این کار با توجه به قیمت مادربرد جدید متفاوت است. به عنوان مثال اگر بخواهید از یک مادربرد جدیدتر و پیشرفته تر در کامپیوتر خود استفاده کنید، باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنید. حتی قیمت نمونه اورجینال مادربرد قبلی سیستم هم پایین نیست و نمی توان تعویض مادربرد را جزو خدمات ارزان قیمت دسته بندی کرد. درمجموع بخش اصلی هزینه تعویض مادربرد کامپیوتر، مربوط به قیمت قطعه جدید است.

شناسایی انواع بوق های بایوس

  • هشت بوق :حافظه کارت ویدئو مشکل دارد.
  • نه بوق : ROM شما مشکل دارد. چیپ BIOS ROM روی motherboard دچار خطا است
  • ده بوق : CMOS مشکل دارد . چیزی روی motherboard مانع از فعل و انفعال با CMOS می شود و تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو را دچار اختلال می کند.
  • یازده بوق:کش در level 2 حافظه دچار مشکل شده است
  • یک بوق بلند و دو بوق کوتاه: سیستم ویدئویی مشکل دارد
  • یک بوق بلند سه بوق کوتاه : بازهم خطا در مورد ۶۴ k می باشد
  • یک بوق بلند هشت بوق کوتاه : عملکرد تست کردن خطا دارد
  • بوق مداوم : یا اشکال از RAM یا از ویدئو
  • یک بوق : اشکال از DRAM می باشد .
  • دو بوق: حافظه فاقد تعادل است . تساوی گردش در حافظه به درستی کار نمی کند
  • سه بوق: ۶۴ کیلو بایت مورد نیاز برای شروع و راه اندازی سیستم در دسترس نیست که این هم به RAM بر می گردد
  • چهار بوق: تایمر سیستم شما با مشکل مواجه شده است که مانع از درستی همزمان عملکرد motherboard و تعمیر مادربرد کامپیوتر لنوو می شود
  • پنج بوق : CPU با مشکل مواجه است
  • شش بوق: ورودی A20/Keyboard کنترلر آن با مشکل مواجه است. IC کنترل کننده keyboard با مشکل مواجه شده است و مانع از ورودیه A20 برای سوییچ کردن پردازنده می شود
  • هفت بوق:حافظه مجازی Virtual با مشکل مواجه است

مرکز تعمیر کامپیوتر لنوو

تعمیر مادربرد، تعمیر پاور کامپیوتر، عیب یابی CPU، تعویض کارت گرافیک و رم، تعمیر هارد، رفع مشکلات مربوط به روشن نشدن دستگاه، رفع مشکلات بایوس دستگاه و بسیاری دیگر از تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری در مرکز تعمیر کامپیوتر لنوو انجام می شود. این مرکز جهت رفاه بیشتر شهروندان، خدمات سرویس در محل را نیز ارائه کرده و شما می توانید برای تعمیر کامپیوتر خود تقاضای اعزام تعمیرکار به محل مورد نظر خود داشته باشید.

یکی از مهمترین ویژگی های این مرکز گارانتی کردن تمامی تعمیرات انجام شده بر روی کامپیوتر است. مرکز تعمیر کامپیوتر لنوو از معدود مراکز تعمیراتی حال حاضر کشور است که تمامی خدمات ارائه شده توسط کارشناسان خویش را گارانتی و ضمانت کرده است. این مجموعه با اطمینان از کیفیت کار کارشناسان خویش، در قبال تعمیرات صورت گرفته ضمانت نامه کتبی صادر می کند.

مرکز تعمیر کامپیوتر لنوو

ما در مرکز تعمیر کامپیوتر لنوو همواره با عیب یابی صحیح دستگاه قادر هستیم بهترین نتیجه را برای کاربران کامپیوتر لنوو به ثمر برسانیم. تکنسین های این مرکز با استفاده از تجهیزات مدرن تعمیرات مادربرد این توانایی را دارند که پیچیده ترین مشکلات را نیز حل کنند و دستگاهی سالم و بی عیب به مشتری تحویل دهند.

نمایندگی لنوو

پرسنل پرتلاش نمایندگی لنوو برای رفاه حال کاربران خود، خدمات مشاوره ای حرفه ای را در نظر گرفته تا کاربر قبل از اقدام به هر گونه خرید درباره محصولی که قصد خریدش را دارد، به طور جامع و کامل اطلاعات کسب کند و با دانش درست برای خرید گام بردارد.  این نمایندگی مجاز و رسمی گارانتی طلایی هر یک از محصولات لنوو را در اختیار کاربران قرار می هد تا دیگر هیچ نوع نگرانی از بابت خدمات پس از فروش دستگاه های خود نداشته باشد.

تعمیرات لنوو

مرکز تعمیرات لنوو با در اختیار داشتن آرشیوی از بهترین قطعات جانبی اصل و شرکتی، هر گونه نگرانی را درباره تعمیرات دستگاه های این کمپانی به صفر می رساند. این مرکز از حضور تکنسین های برتر مدد می گیرد تا رضایت مشتری را در همه زمینه ها را جلب کند.