اشتراک گذاری

خیس شدن لپ تاپ لنوو

خیس شدن لپ تاپ یا ریختن مایعات بر روی لپ تاپ یکی از  آسیبب های وارده به لپ تاپ و یا سایر لوازم الکترونیکی می باشد که بسته به میزان مایعات و مقدار نفوذ در عمق قطعات الکترونیکی می تواند نگران کننده باشد.تعمیرات لپ تاپ هایی که دچار این حادثه شده اند معمولا زمان زیادی را می طلبد که در ابتدای کار شستشوی مادربرد و قطعات برای از بین بردن رسوبات و مایعات به جای مانده در اتصالات جهت جلوگیری از اتصال کوتاه در دستور کار کارشناسان قرار می گیرد و پس از آن با کنترل ولتاژ قطعات آسیب دیده تشخیص و تعمیرات لپ تاپ انجام می شود.

در صورت که عکس العمل صحیح نداشته باشید ، خیس شدن لپ تاپ موجب می گردد با نفوذ به داخل دستگاه آثاری شوره مانند برجای گذارند که به دلیل فرآیند اکسیده شدن فلزهای هادی به کار رفته در این مدارات است و همچنین به همین علت در بسیاری از بخش ها اتصال کوتاه به وجود آورند که آسیب های جدی الکترونیکی را به دنبال دارد و در اصطلاح باعث سوختن قطعات می شوند. در این صفحه راه نمایی های اولیه در صورت بروز مشکلاتی مانند ، ریختن آب روی لپ تاپ و یا ریختن سایر مایعات روی آن و خیس شدن لپ تاپ در اختیار کاربران گرامی قرار خواهد گرفت . جهت مطالعه ی پاسخ این پرسش که عکس العمل های صحیح پس از خیس شدن لپ تاپ چیست ما را همراهی نمایید.

خیس شدن لپ تاپ لنوو

آیا امکان تعمیر لپ تاپ خیس شده وجود دارد؟

در بسیاری از موارد، بله! کافی است هنگام خیس شدن لپ تاپ، اقدامات درست را انجام داده باشید و دستگاه و قطعات داخلی آن، آسیب چندانی ندیده باشند. میزان نفوذ آب به داخل لپ تاپ و شدت آسیب دیدگی قطعات، عامل اصلی است که شانس تعمیر لپ تاپ آبخورده را تعیین می کند. اگر حجم آب کم بوده باشد و قطعات آسیب جدی ندیده باشند، می توان تا درصد بالایی به ترمیم لپ تاپ امیدوار بود.

اما گاهی مادربرد، دازنده، منبع تغذیه یا هریک از دیگر قطعات آسیب جدی می بینند. در این صورت لپ تاپ عیب یابی می شود تا تعیین شود که باید برای ترمیم قطعات آسیب دیده یا تعویض آنها چه کرد. هنگام آسیب دیدگی ال سی دی یا کیبورد لپ تاپ هم با تعویض این بخش ها می توان مشکل را حل کرد. اما سولفاته شدن مدارها و طولانی شدن این مشکل، تقریبا قابل ترمیم نیست و تمامی قطعات را معیوب می کند.

اقدامات لازم پس از خیس شدن لپ تاپ  لنوو

در صورتی که آب یا هر مایع دیگری بر روی کیبورد لپ‌تاپ شما ریخته شود می‌بایست بی‌هیچ فوت وقت و بلافاصله لپ‌تاپ را خاموش نمایید و برق و باطری آن را خارج کنید. پس از آن بدون وارد کردن هیچ‌گونه فشاری با یک پنبه(یا هر جذب‌کننده‌ی خوب دیگری)، آب اضافی روی کیبورد را جذب نمایید.

(توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید از سشوار برای خشک کردن لپ تاپ استفاده کرد زیرا فشارِ هوای سشوار علاوه بر آسیب‌رسانی به دکمه‌های کیبورد سبب هدایت آب به دیگر نقاط لپ‌تاپ شده و سولفاتی شدن قطعات را موجب می‌شود). پس از آن تا ۲۴ ساعت لپ‌تاپ را بدون هیچ اقدام دیگری کنار بگذارید.

پس از گذشت ۲۴ ساعت لپ‌تاپ خود را روشن نمایید. در صورتی که لپ‌تاپ شما روشن نشد آن را برای سرویس کیبورد به نمایندگی ببرید. در صورتی که مشکل لپ‌تاپ شما با وجود انجام سرویس نیز رفع نگردد نیاز به تعویض کیبورد است. در صورت تعویض کیبورد به اصل و اورجینال بودن قطعاتِ مورد استفاده توجه داشته باشید.

هزینه تعمیرات لپ تاپ آب خورده

برای برآورد هزینه تعمیر لپ تاپ آبخورده، باید شدت خرابی قطعات آن را مشخص کرد. درواقع شدت آسیب دیدگی ها مشخص می کند که چقدر باید خرج کنید تا بتوانید مجددا از لپ تاپ خود استفاده کنید. هرقدر تعداد بیشتری از قطعات بر اثر خیس شدن لپ تاپ، سوخته یا از کار افتاده باشند، باید مبلغ بیشتری را صرف ترمیم یا تعویض آنها کنید.

البته تیم تعمیرات لپ تاپ لنوو تمام تلاش خود را می کنند که دستگاه را به بهترین شکل ترمیم کنند. با این حال، با توجه به قیمت بالای قطعات اورجینال و در دسترس نبودن این قطعات، معمولا باید هزینه بالایی برای ترمیم لپ تاپ خیس شده پرداخت کنید.

چگونه از خیس شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت : جهت جلوگیری از خیس شدن لپ تاپ ، استفاده از کاور مناسب بسیار مفید خواهد بود . بعد از خرید لپ تاپ یک کیف  و کاور مناسب برای آن انتخاب کنید . هنگام حمل و نقل لپ تاپ ، حتما آن را به همراه کاور حمل نمایید. همچنین توصیه می کنیم ، در هنگام کار با لپ تاپ حتی الامکان از خوردن مایعات اجتناب کنید . در صورتی که عادت به نوشیدن مایعات هنگام کار دارید ، از یک کاور مناسب برای کیبورد خود استفاده نمایید. در صورت استفاده از کاور و روپوش های پلاستیکی ، در هنگام ریختن مایعات روی لپ تاپ و خیس شدن لپ تاپ ، کاور مورد نظر  از کیبرد شما محافظت نموده و از بروز مشکلات جدی پیشگیری خواهد نمود.